Onze geschiedenis

Ontdek de rijke geschiedenis van ISUZU

Ons verhaal

Als oudste Japanse bedrijfswagenconstructeur en dieselmotorfabrikant heeft ISUZU reeds een rijke geschiedenis van tradities, passie en ervaring. Ontdek ons ISUZU-verhaal op de tijdlijn.

Oprichting

1916

Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. en Tokyo Gas and Electric Industrial Co., Ltd. ontwikkelen de eerste plannen om auto's te bouwen.

Samenwerking Wolseley

1922

In 1922 begon het bedrijf samen te werken met de autofabrikant Wolseley Motor Ltd. Dit resulteerde in de eerste Japanse personenauto, de Wolseley A-9.

Isuzu DA6 diesel engine
Isuzu DA6 diesel engine

Dieselmotoren

1936

In 1936 begon de ontwikkeling van de eerste dieselmotoren, waarmee de basis werd gelegd voor het technologische leiderschap in dit segment, dat tot op de dag van vandaag voortduurt.

Wederopbouw

1945

In de na-oorlogse periode was er veel vraag naar commerciële voertuigen en trucks, om allerhande materialen en voedsel te transporteren. Voor ISUZU zouden trucks dan ook een belangrijke rol gaan spelen in de wederopbouw van het merk en de lokale economie na WOII. Daar is ook de passie ontstaan voor de bedrijfwagensector. (Foto: ISUZU TX-series)

Isuzu Elf First Generation
Isuzu Elf First Generation

ELF-Truck

1959

In 1959 introduceerde ISUZU de eerste generatie van de legendarische ELF-truck (N-SERIE) met een laadvermogen van 2 ton, die vandaag de dag nog steeds marktleider is in het segment van lichte bedrijfsvoertuigen in Japan.

ISUZU WASP

1963

De geschiedenis van de ISUZU pick-ups gaat terug tot het in 1963 gepresenteerde WASP-model, dat een voertuig moest worden met het uiterlijk van een personenwagen, maar met een typisch utilitaire rol. In de daaropvolgende jaren werden de recordbrekende ISUZU pick-ups geëxporteerd naar markten over de hele wereld - naar Noord-Amerika, Europa, Zuid-Amerika en Australië.

ISUZU Faster

1972

In het licht van een verdere expansie en meer mogelijkheden op groei in markten buiten Japan, tekent ISUZU een samenwerkingsakkoord met GM. De samenwerking met GM resulteert in de meest succesvolle 1 ton Pick Up in de USA: de ISUZU Faster (Chevrolet LUV). Dit is een 1-ton pick-up, en de eerste pick-up voor ISUZU met een globale strategie.

ISUZU PUP

1981

In 1981 wordt de ISUZU PUP gelanceerd. De focus van ISUZU ligt inmiddels heel duidelijk op bedrijfsvoertuigen en dieselmotoren.

ISUZU Trooper

1981

1981 is het "Jaar van de Trooper", in Japan korte tijd bekend als "ISUZU Rodeo Bighorn". De ISUZU Trooper is ook nu nog een cultvoertuig onder liefhebbers (vooral van 4X4), dat door de jaren heen ook talloze prijzen in de wacht wist te slepen in diverse competities.

Rodeo

1990

In 1990 ontwikkelde ISUZU de eerste compacte wervelstroomrem ter wereld. Tegelijkertijd begon de productie van de eerste pick-up, genaamd Rodeo (later bekend als D-MAX).

Nieuwe N-SERIES

1993

De nieuwe N-SERIES wordt gelanceerd. Deze krachtige alleskunners beginnen daarmee aan hun ononderbroken succesverhaal.

20.000.000 motoren

2000

ISUZU is wereldleider op gebied van dieselmotoren. In het jaar 2000 wordt inmiddels de 20 miljoenste ISUZU motor geproduceerd.

Duramax dieselmotor

2001

In 2001 werd de Duramax 6000 opnieuw verkozen tot een van de tien beste motoren ter wereld door Ward's Communications in de VS.

D-MAX

2002

ISUZU lanceert de Rodeo (de rechtstreekse voorloper van de D-MAX), waarmee meteen een trend wordt gezet. ISUZU zal zich namelijk door de loop der jaren verder specialiseren in pick-ups.

N-Series

2008

In 2008 wordt de zesde modelgeneratie van de N-SERIES geïntroduceerd.

DAKAR

2009

In 2009 behaalt het D-MAX-team een uitstekende 11e plaats in het algemeen klassement van de Dakar Rally en krijgt het de hoogste beoordeling onder diesel aangedreven pick-ups.

Nieuwe D-Max

2012

In 2012 komt de nieuwe ISUZU D-MAX op de markt.

100 jaar

2016

ISUZU viert een jubileum: 100 jaar ISUZU wereldwijd!

D-MAX

2020

Een nieuwe D-MAX wordt gelanceerd met een volledig herzien ontwerp en gemoderniseerde uitrusting. Veiliger, flexibeler en comfortabeler: met een trekvermogen van 3,5 ton, meer dan 20 veiligheids- en rijhulpsystemen en uitgebreide personalisatiemogelijkheden biedt de D-MAX meer dan ooit tevoren.

Facelift

2025

ISUZU lanceert de laatste nieuwe facelift van de D-MAX.